Η Ελιά στη Γ’ Δημοτικού: Βιωματική Προσέγγιση στην Τάξη με τα Προϊόντα της Ελιάς
Η ελιά αποτελεί ένα διαχρονικό και σημαντικό σύμβολο της ελληνικής παράδοσης, της φύσης και της οικονομίας. Η διδασκαλία της θεματικής ενότητας για την ελιά στη Γ’ Δημοτικού μπορεί να γίνει ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και εκπαιδευτική μέσω βιωματικών δραστηριοτήτων. Ο κ Τσακιράκης Κωνσταντίνος, δάσκαλος χρησιμοποίησε τη βιωματική προσέγγιση φέρνοντας στην τάξη προϊόντα της ελιάς, όπως το ελαιόλαδο και τις ίδιες τις ελιές, δημιουργώντας μια πολυδιάστατη εμπειρία μάθησης για τους μαθητές.
Ο k.Tσακιράκης Κωνσταντίνος ξεκίνησε με μια συζήτηση για την ελιά, τη σημασία της στη ζωή των ανθρώπων και την παρουσία της στην ελληνική παράδοση. Έγινε αναφορά στα μέρη όπου καλλιεργούνται οι ελιές, στην ιστορική τους αξία και στη σύνδεσή τους με τη μεσογειακή διατροφή.
Ο δάσκαλος έφερε στην τάξη ένα μπουκάλι ελαιόλαδο και πράσινες ελιές καλαμών.Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν, να αγγίξουν και να μυρίσουν τα προϊόντα, ενώ συζητήθηκε η διαδικασία παραγωγής τους.
Βιωματικές δραστηριότητες
Η βιωματική προσέγγιση περιλάμβανε δραστηριότητες που ενεργοποίησαν όλες τις αισθήσεις των μαθητών:
- Γευσιγνωσία: Οι μαθητές δοκίμασαν ελιές και ψωμί με ελαιόλαδο. Συζήτησαν για τη γεύση και τη χρήση αυτών των προϊόντων στο καθημερινό τραπέζι.
- Καταγραφή παρατηρήσεων: Κατέγραψαν σε χαρτί τις γεύσεις, τα χρώματα και τα αρώματα που παρατήρησαν.
- Αφήγηση ιστοριών: Ο δάσκαλος αφηγήθηκε μύθους και παραδόσεις που συνδέονται με την ελιά, όπως τον μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για τη δημιουργία της ελιάς.
Μέσω αυτής της βιωματικής προσέγγισης, οι μαθητές:
- Εξοικειώθηκαν με τα προϊόντα της ελιάς και τη σημασία τους.
- Ανέπτυξαν τις αισθήσεις τους και τη δημιουργικότητά τους.
- Κατανόησαν τη σύνδεση της ελιάς με τον πολιτισμό, τη διατροφή και την οικονομία.
- Συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία μάθησης, κάνοντάς την πιο ευχάριστη και αποδοτική.
Ενίσχυση με εξωτερικές δραστηριότητες
Ο κ.Τσακιράκης Κωνσταντίνος πρότεινε, επίσης, μια εκπαιδευτική επίσκεψη σε έναν ελαιώνα ή ένα ελαιοτριβείο, ώστε οι μαθητές να δουν από κοντά τη διαδικασία παραγωγής του ελαιόλαδου.
Η βιωματική μάθηση αποδεικνύει πως οι εκπαιδευτικές διαδικασίες μπορούν να συνδυαστούν με τη χαρά της ανακάλυψης και της δημιουργίας.